2009/11/22

معلش عدل رجلك تانى

مبدئيا ..اللى مش فاهم العنوان يقرا البوست اللى فات. رغم انه ميتوقفش على فهم العنوان كتير بس دا ما يمنعش انك تقرا البوست اللى فات برضه 
ما علينا
على الفيس بوك كان فى واحد قريب بيسأل ايه اكتر حاجه ممتعه فى الدنيا .. والناس جاوبت اجابات مختلفه .. ناس قالت النوم .. الجنس ... الهدوء .. الخضره .. البحر .. وواحد بقى جاوب اجابه حسيت ان دى اصح اجابه ... انك تكسب فلوس
الفكره فى الاجابه بالنسبالى مش فى انك يكون معاك فلوس .. لأ الفكره فى انك تكسب الفلوس دى .. دى اكبر متعه فى الدنيا .. ومش شرط تكون كسبتها فى عمل متعب او مرهق عشان تحس بحلاوتها ولا شرط ان الفلوس دى تكون كتير.. الاحساس دا لا يقدر باى شئ فى الدنيا.
كمان فى احساس تانى انك تس انك ناجح فى شغلك ... مقياس النجاح دا مختلف .. انك بتاخد اعلى مرتب فى الشغل .. او ان صاحب الشغل راضى عنك وبيقول فى حقك كلام كويس ... او فى حالتى انا انه يجى لك عيان ويقولك شكرا.
مره وانا بشتغل فى الكليه .. اشتغلت لواحده ست وعملت لها تركيبه ... وحيث ان انا مكنتش سلمت ولا تركيبه قبل دى فكان همى اوى انها تطلع كويسه وكويسه جدا .. والحمد لله طلعت مقبوله جدا . بس الست حست بوجع بعدها على طول ... اتصلت بيا وقلت لها دا بيكون طبيعى فى التركيبه دى احيان بيحصل وجع اول 48 ساعه وبعدين كل حاجه هتبقى زى الفل .. طبعا انا قلت لها كده ودا صح - نسبيا - يعنى مش بيحصل لكل الناس بس بصراحه انا ثقتى اتهزت فى التركيبه دى جدااااااا.
بعدها باسبوع الست اتصلت بيا وفضلت تدعيلى وربنا يكرمك ويعلى مراتبك يا دكتور وكل اللى يشوفها يقول دى ممتازه وربنا يخليك ومش تعبانه منها خالص وشكلى بقى احسن بكتير بعدها ... وفضلت تدعيلى يجى نص ساعه.
مش عارف يومها حسيت انى طاير من الفرح .. احساس النجاح فى الشغل احساس ملوش وصف .
واحساس الفشل مفيش ابشع منه ... ودا الاحساس اللى حسيت بيه بعد 15 يوم من التدريب فى الصيدليه اللى رحت اشتغل فيها.
بعد 15 يوم كان فيه مباحثات على انه ينفع اشتغل ... وبما انى اصلا مش خريج صيدله وكمان الصيدليه اللى كنت فيها مش شغاله تماما ... فانا تقريبا متعلمتش حاجه - رغم انى كنت فاهم ساعتها انى بقيت كويس وناقصنى حاجات بسيطه اوى -  .. يعنى اى انترفيو مع اى صاحب صيدليه مستحيل هقول كلمتين على بعض وقد كان. واساسا صاحب الصيدليه اللى كنت بتدرب فيها كان فاهم انى هدربلى اسبوعين تلاته وهفك ...وكان عامل حسابه انى هقبض اى مرتب يعنى وخلاص.

رحت لصاحب الصيدليه قولته يا دكتور انا عاوز اشتغل لو عندك مكان .. قالى انت بتتكلم بجد انا فاكرك جاى تدرب وخلاص ... قلت له لأ انا جاى اشتغل .. قالى يا بنى والاسنان .. قلت له سيبك منها دلوقتى انا دلوقتى عاوز اشتغل فى الصيدليه هستفاد منها حاجات هتنفعنى فى السنان وهخسر كتير لو استغلت فى السنان على طول قبل الصيدليه.
الراجل قالى طب خلاص انقلك صيدليتى التانيه - فى منطقه شعبيه اخر حاجه - هتتعلم فيها اكتر وبعدين نشوف هتاخد مرتب كام.
الصيدليه التانيه كل حاجه فيها روعه ..

ليست هناك تعليقات: