2010/04/26

رسالتى الى زعبلتى



"A Scout is trustworthy."


** زعبله دى تبقى ( ريم بنت اختى ) لو عاوز تعرف اكتر ادخل هنا**

زعبلتى العزيزه معرفش انا هبقى خالو كويس ولا نص نص .. لكن ليكى عليا اعمل معاكى زى ما الناس دى عملت معايا.
ليكى عليا اعمل معاكى زى ( ستى ام محمد) اول ما كانت تشوفنى كانت تحسيسنى انها من اخر مره انا كنت هنا وهى كل ما تلاقى حاجه حلوه  تخبيها ليا ,, عشان اول ما آجى تديهم ليا ,, الحاجات الحلوه دى مكنتش بتبقى حاجات خرافيه ولا حاجات انا مش بشوفها ,, كانت بتبقى فاكهه مثلا او حلويات ,, وكان اكيد بيبقى عندنا منها ,, بس (ستى ام محمد) كانت بتحسيسنى انها خبت ليا احسن واحده وكانت تيجى تقولى
" مرضتش اخلى اى حد ياكلهم غيرك ..وكلهم قعدوا يقولوا اشمعنى وانا ولا عبرتهم "
(سيدى على ) كان بيدينى فلوس لما بيشوفنى بس انا كنت بحب احساس ان (ستى) خبت ليا احسن حاجه عندها ,, ليكى عليا اعمل زيها.

عارفه كمان فى العيد هديكى عيديه كبيره ,, أكبر عيديه ,, زى ما كانت (خالتى هناء) ما بتدينى ..لحد النهارده اكتر هى اكتر خالاتى اللى بحبهم .. ولحد النهارده هى اول خاله بروح اعيد عليها رغم ان حوار العيديه خلص .
كانت ماما بتاخد منى الفلوس الكبيره (المجمده) عشان متضعش منى ومكنتش بستفاد بالعيديات الكبيره اوى .. لكن انا هديكى فلوس كبيره واديكى معاها فلوس فكه عشان لو ماماتك خدت الفلوس المجمده يبقالك حاجه تشترى بيها اللى انتى عاوزاه.

عارفه هعمل معاكى زى مين كمان؟؟ ..زى (عمو طارق ) و (جدو مصطفى) كل ما كانوا بيجوا كانوا بيجبلونا حاجه حلوه معاهم ..كنت بنتظرهم اوى وكنت بحبهم وانا صغير جدا.

وهعمل معاكى زى (بابا) و (عمو موسى) كانوا بيهرونا لعب واحنا صغيرين ,, ويعملوا عقلهم بعقلنا ,, ويخترعوا لينا ألعاب ,, اه لما كبرت عرفت انها ألعاب معروفه بس كنت بفرح بيها اوى ايامها.

هعمل معاكى زى (سيدى على ) لما كان يجى يزورنا واشتكى له ان ماما ضربتنى ,, كان يعمل نفسه كأنه بيضرب ماما وكنت بحس ساعتها انى خدت حقى.

وهعمل معاكى زى (ستى ام محمد) لما قالت لماما " متضربيش العيال ادامى ,, تعالى هنا فى حضنى يا عين ستك " مش هنسى انا الحضن دا ابدا

هحفزك زى ما (بابا) كان بيعمل معايا لما قالى لو حفظت خمس اجزاء هديك جايزه ولما حفظتهم جه معايا الجامع يوم حفله التكريم - رغم انه يومها كان تعبان جدا - واخدت جايزه من الجامع 100 جنيه وادانى هوه 200 .. ال300 جنيه دول كانوا مبلغ خرافى وانا عيل صغير .. كانوا يشتروا جهاز اتارى ويجى 300 شريط له .(الاتارى دا حاجه زى البلايشتسن يابت يا زعبله اصل خالك عتيق).
ولما خلصت الخمس اجزاء قالى لو خلصت ربع يـــس~ هديك هديه تانى .. بس توفى الله يرحمه قبل ما اخدها.

وعارفه لما تكبرى مش هعمل معاكى زى (عمتو فريده ) كل لما اتصل بيها تقعد تقولى انت مش بتسأل خالص وتقعد تقطم فيا ,, رغم ان عمتى دى احن مخلوق على الارض لكن انا بزهق من تقطيمها فيا دا .(**تقطم يعنى لوم)
لكن هعمل معاكى زى (عمتو ايمان) لما بتصل بيها بتفرح وتنسى انى فعلا بقالى كتير مبسألش .

كمان هعمل معاكى زى (عمو احمد) لما بعمل حاجه غلط كان يقولى ايه الغلط اللى انا عملته ,, ويقولى انه كان عارف انه مكنش قصدى ,, لانى راجل ومتحمل المسئوليه ,, بس مينفعش تعمل كده تانى عشان , وعشان.

وهعمل معاكى زى ما (بابا) كان بيعمل معايا ,, ادام الناس كلها وأدام اصحابه كان يحسسنى انى ولد سوبر وانه بيحمد ربنا ان ربنا رزقه ولد زيي ,, ولما اعمل حاجه حلوه يحكيها لكل الناس .

عارفه هعمل معاكى زى ( ماما) ما بتعمل لما ببقى مخنوء .. بتبقى تعبانه ومش بستريح الا لما ببقى كويس.

وهعمل معاكى زى (عمو طارق) و(عمو موسى) و(عمو احمد) و(تيته سعاد) .. لما بيقعدوا يحكولى عن ذكرياتهم لما كانوا سنى .. من غير ما يطلعوا نفسهم سوبر ..بالعكس بيتعمدوا يقوليلى انهم وقعوا فى غلطات زى غلطاتى .. وانهم عرفوا الصح فيها متأخر.

عارفه كمان لما تحكيلى على حاجه مش هعمل معاكى زى ما (خالى) كان بيعمل معايا ويحسيسنى انها شغل عيال ,, لكن هعمل معاكى زى ما (عمو احمد) بيعمل بياخد الموضوع كأنه موضوع كبير وبجد وبيقولى رأيه.

عارفه لما تكبرى هعمل معاكى زى (خالى محمد) ادام الناس بيحترمنى اوى ,, ودا بيخليهم يحترمونى بزياده.

اه قبل ما انسى كده ومن اولها لو عملتى زى (مامتك ) وخليتى مفيش حد من اعمامك ولا اخوالك يبوسك وتعملى فيها كبرتى ..احب اقولك الكلام دا مش هيمشى عليا .. انا هبوسك لاخر لحظه فى حياتى.. ال ما بوسشى ال ..بلاش كلام فارغ. انا اساسا مش هعمل حاجه من اللى فوق دول الا انى ابوس. 
** (ستى ام محمد وسيدى على ) دول جدو وجدتوا من ماما كنا بنقولهم يا سيدى ويا ستى معرفش ليه .. انا قلت انوه عشان اللى هيستغرب من المصطلح
**(جدو مصطفى وتيته سعاد) جدو وجدتوا بابا وكنا بنقولهم تيته وجدو

هناك 21 تعليقًا:

صيدلانيه طالعه نازله يقول...

انت من غير ما تعمل زى حد حتبقى خال زى السكر

بوس يا عم براحتك هو البوس عليه جمرك

ههههههههههههههههههههه

ربنا يخليلكم ريم و تفرحوا بيها

و تبقى البدايه لذريه صالحه ان شاؤء الله

و عقبال ما نفرح بيك يا بطبط

MR.PRESIDENT يقول...

زي ما انت قلت مش مضطر اجاملك بس صدقني الذكريات اللي انت بتقولها دي ، كلنا مرينا بيها ،والافضل فيك انك فاكر المشاعر ، بس الصراحة هتفرح شوية بما انك خال ولو ولاد اختك طلعوا روحك زي ولاد اختي تقول يا ريتك يا زعبلة .... وهتتخنق عليهم احيانا في حال انك اصبحت خال ل 3 عيال رزله ززي اتمني انك تكون سعيد بكونك خال جديد في امان الله ,,

ويارب يسعدك يا زعبله ,

صاحب المضيفة يقول...

ومال فين سيرة جدهاانس يا فالح

كنت منتظر تقولها هاعمل معاكي زي ما خالي أنس بيعمل وتقعد تجيب في سيرتي العظيمة قدامها عشان البنت تطلع فخورة بماضي عيلتها التليد

يا خسارة على الناس

الفاتحة على قلة الاصل

:):):):):):):):):)

sony2000 يقول...

ههههههههههه
كل ده يراااااااااااااااجل
طب احمد ربنا بقي ان كل دول اثروا فعلا فحياتك كدا وكان ليهم وجود اساسي فحياتك..عرفوك الصح من الغلط وحسيت منهم باللي جواهم
وصدقني هتكون خالو حلو وهي هتكون مبسوطه بيك ذي ماانا مبسوطه كدا بخيلاني التنين:))
ربنا يخليهالك ياخاااااااالو واعمل اللي انت عاوذه بقي:)

ست البيت يقول...

حمداً لله على سلامة دعاء وألف مبروك على ريم
بورك في المولود وشكرت والوهاب ورزقت بره وبلغ أشده

ربنا يجعلها باره بها يا خالو

وسمعني سلام الواد بطوط بقى خااااااااالو

عقبالك يا بطوط
ما يبقى عندك 10 عيال كلهم صالحين
اللهم آمين

TIMMY !! يقول...

يا بختك يا عم ,
و ربنا يخليها لك و لأبويها ,

تصدق أنا مش نفسي أكون أب بقدر ما نفسي أكون خال ,

خلو اسم خالو ده , مش كده ؟

رغم إنك لسه ما سمعتوش متهيأ لي :)



و كان لي طلب خارج الموضوع ,
مدونتك التانية يا دوك التراب ماليها و الفيران هتسكنها , عاوزين مواضيع جديدة فيها

بس خلاص

Helium Atom يقول...

Allah ya btoot!!!1

ana kont 7a3ayat, 7aseet faga2a enni ana reem wi en el post da 3adda 3aleeh 3omri kollu


Rabbina ybarek fi reem, el nono elli wa5ed el gaw....la2 wi lessa ya reem

:)

Btoot matensash tekallemha 3alaya

:)

مجرد بنت يقول...

مينفعش ابدل وانت تبقى خالو وانا زعبولة
وش واحدة هبلة (((

star in the sky يقول...

هههههههههههههههههه

بوس يا عم حقك


مبروك على ريم احلى خالو :D


ربنا يخليهالكم يارب دايما

وتكبر وتكتب بوست عنك وتقول ياااااااه خالو كان بيعمل معايا كذا وكذا وتسيحلك بقى
هههههههههههههههههههههه

بس زحلانة انا عشان نسيت ما تعزمنا فى سبوع زعبلة هانم
وش بيطلع لسانه

دنيا....او حياة يقول...

بجد انت فنان ..الكلام مؤثر اوي رغم انه بسيط جدا بس صادق اوي ..
وفكرتني بعيلتي زمان ...كانو كده زمان
ربنا يقدرك وتبقى خال زي الفل
....

Dr Tweety يقول...

ma7mooooooood
a5eran estkrto 3la reem esm gamil
w bgd hia ma7zoza 3lshan 3ndha 5al zik.... w kda ana etmnt enta hat3ml eih m3 awldy:D bs akid enta mosh hatnsa t7kilha 3ny
bgd post 7lw mo0o0o0o0o0o0ot

مع اصرارى يقول...

فكرتنى عنيك بزمان وليالى زمان
لما كان وكان وكان
لينا ف كل مكان مكان

هو صحيح مش هاتقدر تكون نسخة من كل العالم الجميل
لكن ربنا يقدرك وتكون جميل

مبروك

تحياتى

mohamed ghalia يقول...

على رأى المثل فى الحزن مفتكرين وفى الفرح منسيين
مفيش حاجة كده لخالو محمد
انا متبرى منكم ياولاد .......
يلا ياد

واحد من الناس يقول...

طب والله يا بخت زعبلتك لو هتبقالها زي كل دول

ربنا يخليهالك مهو الخال والد برضه

وأنا معاك في المطالبه بحقك في إنك تبوسها لآخر لحظه في حياتك

امال الخال والد دي كلام بس والا إيه

بس البوس لوحده مش كفايه

يا تبقى والد من مجاميعه يا إما بلاش

سلام

мαησηα يقول...

يا عسل يا محمود والله العظيم انت خال زى السكر واحلى كمان

يا بختك يا ريــــم بخالو الجميل ده

وصدقينى حتى لو ماعملش زى مماقال كل اللى فوق هيعمل احسن منه بكتيييير لانه بجد راجل محترم واخلاق

مبرووووووووووووك عليك ريم يا احلى واحن خالو ف الدنيا

وربنا يارب يباركلك فيها وتشوفها عروسة جميلة توصلها بايدك لعريسها
( ربنا يخليلها ابوها بس بردو انت هتسيب حقك ولا ايه ؟؟ بايدك لبيت جوزها ) هههههه

وعقبال مانشوف ولادك وولاد ولادك يا محمود يارب اللهم امييييييييييين

غير معرف يقول...

السلام عليكم يا دكتور
والله البوست ده عمل تاثير بشكل ما فى حاجة معينة عندى
فاشكرك عليها جدا
ودى تانى مرة اجى وااقرا
واسال الله ان يبارك لكم فيها
ويرزقك الذرية الصالحة


ملحوظة
ناس كتير من اللى اتكلمت عنهم
افتكرت بيهم ناس كانوا برضو زمان عندى فرحمهم الله جميعا


شيماء سمير

sasatifa يقول...

هههههههههههه
الله يكون فى عون ريم يا عم انت :)))

دنيا....او حياة يقول...

اتمنى من غير غلاسة مني انك تشرفني في مدونتي الصغننة وطلبي بجد مش ملزم يعني لو مش عايز مش مهم ...
وفي انتظار بوستاتك الجديدة المميزة كالعادة ..

heart breaker يقول...

سبحان الله انت فكرتنى بالعيلة كلها واحد واحد
ربنا يخليلك زعبلة
و عقبال ما تجيب زعبلة الخاص بيك

انا بحب المدونة دى جدا
ودى اول مرة اعلق فيها
بس انا متبعاها علطول
وكل بوستاتك اجمل من بعضها

meno

عصفور طل من الشباك يقول...

هتبقى حال جميل يا محمود

ميشووو يقول...

هههههههههههههههههههههههههه موضوع تحفه

وبيني وبينك<> الوحيد اللي كان بيدلعني بابا وبس الله يرحمه فانا ابي اعوض الشي هذا بأطفال العايله الكريمه

والله يا بطوط بحاول اسوي هالاشياء مع عيال أخواني وخواتي بس ما ينفع معاهم
بجد عيالهم يمشون بالضرب بس, مع انه*دقه قديمه*ولا له تأثير ابدا او نشتري الادب منهم بالفلوس<<جيل فاسد ههههههههه



ريومه الاموره الله يصلحها ويسخرها لوالديها ولدينها

وعقبال عندك :)